Unetuse keemiline ja taimne ravi

IStockPhoto

Unetuse keemiline ja taimne ravi

Autor: Reilika Nestor 17.03.2014 kell 00:00

Teadlased on leidnud, et ligi pool elanikkonnast ei ole rahul oma uneaja pikkuse ja une kvaliteediga. Osa elanikest ütleb, et saavad magada liiga vähe aega, teised jällegi seda, et neil esinevad unehäired.

Põhiliselt on teada kolme liiki unehäireid:

  • uinumishäired;
  • rahutu uni;
  • liiga vara ärkamine.

Esimesena aitab unehäirete juures inimest oma elukorralduse muutmine sel viisil, et jääks rohkem aega puhata. Puhkus
vähendab mõtete rahutust, mis on põhiline uinumishäirete tekitaja.

Teisena ei maksa kohe arvata, et unehäire on seotud tõsise haigusega. Inimese unevajadus muutub elu jooksul oluliselt, nagu muutub ka une struktuur. Unetuse põhjuseks on tavaliselt harjumatu situatsioon, mis häirib närvisüsteemi ja siseelundite talitlust. Probleemi tekitajaks võib olla stress, samuti valguse-, heli- või temperatuuriärritus, aga ka halb aju verevarustus, mille põhjuseks võib olla pikemaajaline ebamugavas asendis töötamine.

Uni on aktiivne protsess, mis vajab toimimiseks head verevarustust. Sageli võib unehäire põhjuseks olla ka liiga hiline või rammus toidukord. Eriti kui see sisaldab uriini teket stimuleeriva ja lahtistava toimega juur- või puuvilju. Enne magamaminekut soovitatakse see-eest juua kefiiri, kui magu seda vähegi lubab.

Kõige olulisem une kvaliteeti mõjutav faktor on voodi. Rahulikuks uneks on vaja sobiva suuruse ja pikkusega magamisaset. Tundlikel inimestel peaks voodi asetsema paralleelselt maa magnetvälja jõujoontega, see tähendab, et magada tuleks pea põhja suunas. Samuti soovitatakse magada puust voodis ja kasutada mitteelektriseeruvat madratsitäidet ning voodipesu.

Und häirib kindlasti ka tavapärase elurütmi, ehk une ja ärkveloleku korrapära ignoreerimine, mille alla kuulub poole ööni televiisori vaatamine, tihedad hilised külaskäigud, alkoholi pruukimine, aga ka öösiti õppimine ja töötamine.

Inimesed jooksevad reeglina unepuudust märgates apteeki ravimeid ostma. Tegelikult tuleb arvestada sellega, et uinutid ja uimastavad rohud mõjuvad inimesele pigem halvasti kui ravivalt. Need võivad tekitada veel rohkem uimasust ning, suurendades selle vastuolulise tunde peale uinutite kogust, hakkab see liigselt maksa kurnama. Uinutitel on tihti ka palju kõrvalnähtusid. Seepärast on tark pöörduda unehäiretega seotud muredega esimesena ikka arsti poole, kes viib läbi vajalikud protseduurid ja analüüsid, et määrata õige meetod unetuse või unisuse raviks.

Viimasel ajal kasutatakse uinumise soodustamiseks rahusteid, mis vähendavad või kõrvaldavad negatiivseid emotsioone, ärevust, hirmu ja lihaspinget. Eemaldades kehast kõik pinged, luuakse uinumiseks võimalikud mugavad tingimused. Kuid ravim põhjustab juba järgmisel päeval uimasust ja peavalu. Rahustavate preparaatide kasutamisel tükivad ained kohe organismi kahjustama ja nende tarvitamisest kujuneb nõiaringi moodi harjumus.

Paljud kasutavad sellises olukorras näiteks dimedrooli ja suprastiini. Need ained soodustavad tõesti und, kuid sellele lisandub omakorda allergiline kõrvalnäht. See tuleneb pidevast histamiini retseptorite blokeerimisest, mille tagajärjel üritab organism blokeeriva mõju takistamiseks üha enam histamiini sünteesida. (Histamiin on orgaaniline lämmastikühend, mis reguleerib immuun- ja füsioloogilisi reaktsioone soolestikus, ning on üks signaalmolekulidest.) Kui nüüd aga katkestada histamiinivastase ravimi võtmine, kuhjub organismi suur hulk histamiini, mis rikub organismis leiduvate ainete tasakaalu ning millest omakorda avaldub allergia.

Kesknärvisüsteemi tegevust pidurdava toimega on ka sellised tuntud taimed nagu palderjan, sinilatv, humal ja pojeng. Kuigi palderjani tuntakse kõige paremini, on siniladva toime umbes kümme korda tugevam. Taimedes on toimeaineid kindlasti vähem kui retseptiravimites ja need on nõrgema mõjuga kui kindel annus keemilist ravimit. Tõmmiseid võiks teha vahekorras teelusikatäis droogi klaasi vee kohta ja neid on soovitatav juua päeva teises pooles.

Inimesed ei pruugi tavaliselt nii suurt kogust tõmmist, et tekiks sõltuvus või kõrvalnähud, mistõttu ei olda teadlikud, et ka ravimtaimede tarvitamisel võib esineda kõrvalhäireid. Mõistlikul tarbimisel vabaneb aga närvisüsteem õhtuti teetõmmist juues päeva jooksul kuhjunud pingetest ehk soodustab uneks valmistumist. Väga hea on veel lõhnakummel, loorber, sõnajalg, humalakäbised ja piparmünt. Sügavat und soodustab ka saunaskäimine.

Kui inimest siiski piinavad nii tugevad unehäired, et looduslikud vahendid ei aita, tuleks kindlasti pöörduda antud ala spetsialisti poole.