Tegelik ülekaalulisuse põhjus!

Tegelik ülekaalulisuse põhjus!

Autor: Reilika Nestor 07.03.2017 kell 09:27

Seratoniin ehk rahulolu ehk õnnehormoon.

Mida tähendab?
Toit mõjutab serotoniini taset inimeste kehas. Madalama tasemega toidud, nagu näiteks täistera- või rukkileib, inhibeerivad serotoniini tootmist. Uuringud on näidanud, et dieedid, mis sisaldavad suures koguses süsivesikuid ja vähesel määral proteiini, tõstavad serotoniini taset, eritades insuliini. Pikaajaline insuliinisisalduse suurenemine võib aga esile kutsuda insuliini resistentsuse, ülekaalu ja teist tüüpi diabeedi ning madalama serotoniini taseme. Lihased kasutavad paljusid aminohappeid peale trüptofaani, mistõttu on meestel serotoniini tase kõrgem kui naistel.

Kõrge suhkru- ja rasvasisaldusega toitude regulaarne tarbimine viib neurokeemiliste muudatusteni  ajus - kindlat tüüpi toitude järele tekib püsiv vajadus. Sageli on isu mõne kindla toidu järele harjumuste või seoste tulemus - kui Teil on harjumus pärast iga toidukorda midagi magusat süüa, ei teki täiskõhutunne enne, kui vajadus on rahuldatud. Tihti on maiuspalad seotud preemia või positiivsete tunnetega, seega annab nende söömine hea tunde.

Teine põhitoidu-järgse magusaisu põhjus on seotud tujutõstva ajukemikaali serotoniiniga. Kui serotoniini tase on madal, võtavad maad masendus ja kurbus. Siis tekibki Teil isu millegi magusa järele, sest suhkrud ja lihtsad süsivesikud ergutavad keha vabastama tuju parandavat serotoniini. Pärast sööki võib magusaisu tekkida ka veresuhkru ebaühtlase taseme tõttu. Kui Teil ei õnnestu makrotoitaineid oma toidus tasakaalus hoida ning sööte peamiselt süsivesikuid, tõuseb Teie veresuhkru tase väga kõrgele, et üksnes lühikest aega pärast iga toidukorda järsult langeda. Keha aga tunneb vajadust aina „kõrge veresuhkru taseme“ järele ning põhjustab Teile seega taas magusaisu. Geneetilised uuringud on tõestanud, et serotoniin ja negatiivse keskkonna pingest põhjustatud stress on omavahel tugevalt seotud.

Seratoniin kui meeleolu stabiliseerija. Aitab teil ilusti magada ning hoida meeleolu üleval. Nagu paljudel on mureks, depressiooni ajal süüakse, et oma tujusid ja meeleolu rahuldada. Nagu eelnevalt mainitud on seratoniin tugevalt seotud depressiooniga. Kui seratoniini tase on madal, siis valdab meid halb enesetunne, masendus, kurbus ja tunne, et kõik on halvasti. Ühtlasi madal seratoniini tase jätab meile mulje, et meil on koguaeg kõht tühi, ükskõik kui palju ka me ei sööks. Me sööme magusat, siis tekib soolase isu, sööme soolast ja siis tekib magusa isu. Meil on tunne, nagu me ei suuda rahuldada endi meeldi. See kõik hoopiski tuleneb seratoniini madalast tasemest.

Kuidas me saame siis ise seratoniini taset tõsta ning ohjeldada omi emotsioone, tujusid, masendust ja söögiisu?

Paljude teadlaste arvates on just seratoniini taseme kõikumine põhjuseks, miks inimesed üle söövad.
Ükski toiduaine ei sisalda otseselt seratoniini, vaid seratoniini taseme tõusu mõjutab raud, B6 - Vitamiin,
B2-vitamiin ehk G-vitamiin, valgud, mida me toitudest võiksime saada. Esmapilgul võib tunduda, et kõik on justkui lihtne, sööme vastavaid aineid sisaldavaid toite ja mure on lahendatud. Tegelikkuses me peame pidevalt ja ühtlaselt oma toitumist jälgima ja vaatama, mida sööme, et me saaksime vajaminevad ained kätte ja stabiilselt. Ajapikku hakkab meie seratoniini tase tõusma. Seda võib nimetada dieediks. Iga dieedi algus on raske ja paljudele võimatu. Kuid siiski on võimalik ennast ise aidata.

Kas siis näiteks süsivesikute söömine aitab?
Siin on nüüd üks põhjus, enamus valmistoite ja rämpstoitu sisaldab suurel määral süsivesikuid. Süsivesikud on ainult korraks lahendus. Jah, süsivesikute kõrge tase toidus tõstab hetkeks meie meeleolu ja täiskõhutunnet, kuid see on vaid ajutine. Pakub ajutiselt rahulolu ja vastupidiselt mõjub meie tervisele laastavalt. Siinkohal on ka oluline märkida, et taimsed süsivesikud on meile kasulikud, aga ka mõõdukalt. Kõrge süsivesikute tasemega valmistoit, rämpstoit, kiirtoit ja paljudes söögikohtades pakutav eine sisaldab märkimisväärselt rohkem süsivesikuid, kui me päeva jooksul üldse süüa tohime.
Ehk siis süsivesikutega on võimalik petta ära aju, kuid see on vaid ajutine. Siinkohal satuvadki paljud inimesed surnud ringi. Nad tunnevad, et neid rahuldas mingi toiduaine söömine ja ta sööb seda veel ja veel ja käes ongi rasvumine ning tervise halvenemine, mis viib omakorda veel hullema masenduseni ja kurbuseni.

Toiduaineid mis võivad aidata?
Teadlased on kindlaks teinud, et nende toiduainete söömine aitab kaasa seratoniini sünteesile.

  • MUNA - Munas sisalduv kõrge proteiini tase aitab tõsta seratoniini taset. Seetõttu soovitatakse süüa hommikuks muna või kui teid valdab depressioon. Teadlased, kes uurivad seratoniini taseme tõstmist soovitavad isegi süüa muna kolm korda päevas. 
  • JUUST - Juust samuti mõjutab kõige paremini seratoniini taset. Valgu sisalduse tõttu. Kõrge aminohapete tase, mis aitab sünteesida seratoniini. 
  • ANANASS - Kõrge proteiinitase nagu munaski. Kes ei taha muna süüa võib asendada selle ananassiga. 
  • TOFU - Tofus on kõrge aminohapete tase, mis aitab sünteesida seratoniini.
  • LÕHE - Lõhes on kõrge aminohapete tase, mis aitab sünteesida seratoniini.
  • PÄHKLID JA SEEMNED - kõrge aminohapete tase, mis aitab sünteesida seratoniini. Üleüldiselt päevas peotäis pähkleid sisaldab väga suurel määral kasulikke kiudaineid, antioksüdante, vitamiine.
  • KALKUN - kõrge aminohapete tase, mis aitab sünteesida seratoniini.

Need toiduained pole ainukene viis tõsta seratoniini taset. Lisaks saame mõjutada ka seda teatud tegevustega.

  • Regulaarne treening vähendab stressi ja depressiooni ja tõstab meeleolu.
  • Päike
  • Hea paarissuhe
  • Kvaliteetne uni
  • Positiivne suhtumine