Minu vabandus - Olen taimetoitlane, kuid tegelikult kannatan toitumishäire all! LUGEJA LUGU!

Minu vabandus - Olen taimetoitlane, kuid tegelikult kannatan toitumishäire all! LUGEJA LUGU!

Autor: Reilika Nestor 26.03.2016 kell 10:59

Meile tuli kiri, mille kirjutas üks meie lugejatest! Lisasin põhjendusi ning fakte taimetoitluse kohta.

Väga paljud võtavad ette ekstreemse tee, et olla peenike ning n-ö toituda tervislikult.
Taimetoitlus kui selline pole üldse halb, ning kui õigesti seda teha, siis saame me kõik vajalikud ained kätte erinevatest taimsetest toiduainetest.
Taimetoitlaste põhiliseks probleemiks on see, et nad peavad väga palju vaeva nägema, et teha endale vastavaid toite. Tegelikult nende toitude tegemisel on väga palju möödalaskmisi.

Allpool ongi minu lugu, kuidas mina alustasin, mis tegelikult toimub.

Olin aastaid ülekaaluline ning olin ära sünnitanud kaks last. Mõtlesin, et vahet pole mis ennem oli, lapsed on mul ilmale toodud. Nüüd võin endaga ükskõik mida teha. Tegelikult hakkasin alguses ennast näljutama. Siis vaatasin, et see kaal kuidagi ei püsi ning lugesin taimetoitluse kohta. Mõtlesin, et juurikad ja muu, mis selle juurde käivad ei tee ju paksuks.

Taimetoitlust on mitut liiki, sealhulgas sellised, mille järgijad ei tarbi ka mune, piimatooteid ja/või loomse töö tulemusel saadud aineid nagu näiteks mesi. Veganism aga keelab kõikide loomsete ainete tarbimise. Mõne rangema määratluse järgi ei tohi loomseid tooteid kasutada ka riietuses jm tarbeesemete seas, olenemata sellest kas eseme tootmine on toonud kaasa ka looma surma või ei (piima-, munatooted, mesi, vill, siid). Üldine termin nii taimetoidule, veganismile kui ka teistele sarnastele toitumisviisidele on "taimepõhised toitumisviisid".

Taimetoitluse põhjendusena on esitatud vastuseisu loomade tapmisele ja selleks tööstuslikes tingimustes pidamisele, samuti seisukohta, et inimene on looduslikult taimetoiduline, mitte lihatoiduline.

On väidetud, et taimetoitlus rahuldab keha ainevajadusi, tõstab eluiga, parandab tervist ning vähendab vähi- ja teiste surmavate haiguste riske.

Taimetoitluse kohta eksisteerib palju vastandlikke arvamusi, samas enamik arstidest ja toitumisteadlastest kinnitavad, et hoolika valiku korral on taimetoidust võimalik omastada kõik kehale vajaliku.


Taimetoitlust ei peeta mõistlikuks mitmel põhjusel:

  • See piirab vajalike aminohapetega keha varustamist, mis lastel (kasvueas) võib tekitada arenguhäireid.
  • See ei ole kooskõlas ökoloogilise arusaamaga, mille kohaselt teiste organismide söömine on tasakaaluliste ökosüsteemide alaline osa.
  • See juhib kõrvale asjaolust, et ka taimed on elus.


Taimetoitluse liigid

Taimetoitluses eksisteerivad mitmed erinevad tavad. Nendest enim levinud on:

  • Lakto-ovovegetariaanlased ei söö liha (s.h. kala, linnuliha), aga söövad muna-, piimatooteid ja mett.
  • Laktovegetariaanlased ei söö liha ega ka munatooteid, kuid söövad piimatooteid ja mett.
  • Ovovegetariaanlased ei söö liha ega ka piimatooteid, kuid söövad munatooteid ja mett.
  • Veganid ei söö ei liha, muna-, piimatooteid ega ka mett.


Teised taimetoitlusega seostatavad toitumistavad

  • Fruitarianistid söövad ainult puuvilju, pähkleid, seemneid ja muid taimeosi, mida saab korjata ilma taime kahjustamata.
  • Makrobiootikud söövad täisteratooteid ja ube, kuid nendest kõik ei ole taimetoitlased ja vahel söövad ka kala.
  • Tooretoidulised söövad ainult värskeid ja küpsetamata puuvilju, pähkleid, seemneid ja juurvilju.
  • Freeganid (inglise keelest) väldivad kõikide asjade ostmist (s.h. toit), kuna arvavad, et kõik kapitalistlikus maailmas toodetud tooted, mitte ainult loomsest allikast, aitavad kaasa maailma ekspluateerimisele. Seetõttu üritavad freeganid toitu jm. tarbeesemeid hankida muul moel, s.h. otsides toitu metsast ja kasvatades ise. Nende eesmärgiks on tekitada oma tarbimisega loodusele võimalikult vähe kahju. Paljud freeganid on taimetoitlased või veganid, kuid on ka neid, kes söövad lihatooteid, mis muidu läheksid raisku, tehes seda tingimusel, et see ei õhuta edasisele loomade ekspluateerimisele.

Ülal on siis selgitused erinevate taimetoidu vormide kohta. Ütlen ausalt, et väga vähesed suudavad seda. Eriti need, kel on pere. Kes elavad üksi on kergem, kuid nad võivad patustada isegi rohkem.

Kuidas siis mina käitusin ning leidsin vabandusi.

Tegelikult meist keegi ei pane tähele, mida keegi sööb ja kuidas sööb. Kõigil on sellest ükskõik. Ma olen 172 cm pikk ning kaalun 49 kg. Ma sõin tõesti ainult juurvilju ja puuvilju ja piimatooteid ning muna ja mett. Väga lihtne ju. Ja kui kõik märkama hakkasid, et ma kaalun juba liiga vähe oma pikkuse kohta, siis hakati ka tähele panema seda, mida söön. Rääkisin ju kõigile, et olen taimetoitlane. Nii mõnigi kord oli kentsakas olukord, kus unustasin ära, mida olin kellelegi rääkinud oma taimetoitluse kohta ja tellisin liha või kala. Enamus ei öelnud midagi, aga näost oli näha, et mis jama sa ajad. Sa pidid ju taimetoitlane olema. Mõned ka ütlesid välja ja naersid selle üle, et kellele ma seda jama ajan. Tundsin ennast halvasti, kuid minu jaoks oli põhiline olla kõigist oma sõbrannadest peenem. Mulle meeldis olla peenike ning kanda väikseid numbreid riideid. 

Samuti tegin väga palju süüa ja väga maitsvaid toite just oma perele. Sealjuures ei pistnud ma endale mitte midagi suhu. Aga see ongi nii. Toitumishäire all kannatav inimene valmistabki maitsvaid toite ning ise ei söö midagi.

Alati kui küsiti minu käest taimetoitluse kohta siis selgitasin, miks paljude inimeste arusaamad selle kohta on väärad ning miks on just taimetoitlus kõige õigem. Mul oli lausa mõningad faktid pähe raiutud.

Näiteks:

"Ameerika toitumise ühendus" (The American Dietetic Association) ja "Kanada toitumise ühendus" (Dietitians of Canada) on seisukohal, et igal elu etapil läbimõeldult planeeritud taimetoidu dieet on tervislik, toitainete poolest piisav, ja annab teatavaid tervislike eeliseid ennetamaks (ja mõnikord ravimaks) teatud haigusi. Suuremahulised uuringud on näidanud, et suremus südamehaigustesse oli 30% madalam taimetoitlastste meeste ja 20% madalam taimetoitlast naiste seas, võrreldes mitte-taimetoitlastega.

Vastuväide siis sellele. Olgem ausad, seda teeb kõik stress ja tõesti kui me isegi joome alkoholi ja suitsetame ning koormame hoopis muude asjadega oma südant. Minu süda koguaeg puperdas, sest ma kannatasin alatoitluse all. Mul oli koguaeg paha olla ja isegi arvan, et sellest sai anoreksia.

Mõnikord väidetakse, et taimetoidudieedist ei ole võimalik omastada teatud aineid näiteks oomega-rasvhapped (kala) või vitamiin B12 (liha) vms. Samas, uuringud seesuguseid väiteid ei kinnita: näiteks oomega-rasvhappeid leidub ka linaseemnetes (kusjuures n−3 tüüpi rasvhappeid on kuni 6 korda rohkem kui kalas), kiivist ja maapähklitest. Vitamiini B12 toodavad teatud bakterid, tegemist ei ole lihasmassi ennast paratamatult ülesehitava komponendiga: lihast leiti B-12 tänu sellele, et liha oli bakteritega saastatud.

Vastuväide: Muidugi ei saa, sest kas ma tõesti panen neid toiduaineid endale peoga suhu - linaseemned, kiivi ja maapähklid, et saada vajalikud aineid kätte. Ma ei teinud seda. Ma ei pannud päevaks valmis kõiki asju, mida pidin päeva jooksul saama. Mõelgem loogiliselt. Kui mul pere ja töö ja muud asjad, siis seda juhtus ikka väga harva, kui ma suutsin kõik vajalikud päeva ained valmis sättida. Enamusajast tegin ikka mingi salati ja sinna muna juude. Võtsin koguaeg vitamiine ise ning kalamaksaõli igal hommikul lonks. Mida ma siis ainult sõin - mitte midagi tegelikult - mida vähem ma sõin seda rahulolevana ma tundsin. Samuti võtsin ennast alati kokku, et kui mingid üritused, siis näitasin, et söön. Aga mida rohkem ma patustasin n-ö, siis seda rohkem ma ennast pärast piitsutasin.

Kehale vajalikke teisi toitained, valke ja aminohappeid leidub juur- ja puuviljades, tervailjas, pähklites, sojas, munades ja piimatoodetes. Taimetoidus on võrreldes segatoiduga vähem küllastunud rasvhappeid, kolesterooli (see puudub täielikult kui loobuda ka muna- ja piimatoodetest) ning loomset valku. Samas pakub taimetoit rohkem süsivesikuid, kiudaineid, magneesiumit, kaaliumit, foolhappeid (vit. B9) ja antioksüdante nagu vitamiin C ja E ja teisi fütokemikaale. [11]

Paljud taimetoiduga seonduvad toitumishäired on põhjustatud alatoitumisest või ebakorrapärasest või ühekülgsest toitumisest, mitte lihast ja lihatoodetest loobumisest. Ka kõigesööjad peavad oma toitumist kontrollima ja selle mitmekülgsust järgima.

Kui lastele või mehele lihatooteid tegin, siis napsasin endale samuti.

Mis ma siis tahan sellega öelda. Ma olen ise selle taimetoitluse läbi teinud ning ma väga kahtlen, et seda suudavad paljud taimetoitlased ja teevad nii nagu peavad. Pigem on see ettekääne olla peenike. Mina nimetan seda toitumishäireks. See on mingi äärmus. Kui keegi väidab seltskonnas, et ta on taimetoitlane ja siis koos süües ikkagi sööb mingeid kalatoite või liha, siis on see ikka täielik jama.

Samuti fakt on see, et taimetoitlus kui selline ei tee peenikeseks. Vähene söömine teeb peenikeseks. Taimetoitlus pole dieedivorm, see on pigem austus loomade vastu. Tegelikult need, kes on paduhingelised taimetoitlased, austavad loomi või usu pärast nad ei söö loomseid toite absoluutselt. Me lihtsalt ei jaksa ka niipalju süüa taimseid toite, et kätte saada vajalikke aineid.

Üleüldse olen täna avamusel, et vitamiinide kättesaadavus toidust on võimatu. Me peaksime nii palju sööma. Õiged taimetoitlased söövad väga palju ning nad pole üldse peenikesed. 

Nagu minagi, lõppude lõpuks otsustab ise igaüks, mida sööb ja kuidas oma elu elab. Minu tervisele see nälgimine ei ole kuidagi hästi mõjunud. Tunnen ennast väeti ja nõrgana. Aga mis teha, see toitumishäire on nii sügaval sees. Minu arst on mulle rääkinud igasugu asju, mis haigused mind mingi aja pärast kimbutavad. Ja mitte üldse mingid kerged haigused. Kõige rohkem tunnen ma südamega jamasid. Kuidagi ei jõua. Samuti koorman ennast trenniga üle. See, kes ikka on oma pikkuse kohta liiga kõhn on asi ikka natukene viltu ja ilmselgelt kannatab mingisuguse toitumishäire all. Näiteks siis anoreksia või buliimia.

Nagu näiteks 

  • Vitamiin D puudus
  • Aneemia
  • Sapikivid
  • Sooltevähk
  • Kopsuvähk
  • Rasedaks jäämise või raseduse ajal erinevad probleemid. Samuti kohus oleva lapse tervis kannatab. 
  • Raua puudus
  • Diabeet
  • Depressioon
  • Rinnavähk ning emakakaelavähk
  • Südamerabandused
  • Kaltsiumi puudus
  • Luude hõrenemine
  • Lapse toitmine rinnaga
  • Omega-3 puudus

Olen arvamusel, et inimene peaks kõike sööma ning iga äärmus on tervisele kahjulik. Samuti võin öelda, et asi pole üldse nendes dieetides või kui palju nendest räägitakse. Asi on lihtsalt selles, et ilus on vaadata peenikesi inimesi, kui hästi kõik asjad selga istuvad. Vahet pole, mis peenike selga paneb, kõik on siiski ilus. Mehed võivad ka rääkida kui hea on ikka kuskilt kinni võtta. Mu mees ei katsunud ja ei silitanud mind elusees nii palju kui nüüd. Vaatab ja pildistab iga nurga alt kui ma olen peenike ja näiteks randa lähme. Toituge mitmekülgselt ning ärge piinake ennast. Mina olen lihtsalt omas kinnisidees nii kinni, et ma pigem arvan, et see on psühholoogiline probleem, mitte miski muu. Mul on kõik peas kinni. Ma ei arva endast hästi ning mul on pigem kompleksid. Pigem ma ei suuda niipaljudele meeldida kui ma olen paksem. Ma vähemalt arvan nii. Praegu vaatavad mind kõik. Ja ma tean, et vaatavad mind ka sellepärast, et issand kui peenike ma olen. Ma tean, et pean minema otsima abi! Aga see on nii raske kuidagi.