Miks süüa iga päev muna?

Miks süüa iga päev muna?

Autor: Reilika Nestor 06.12.2015 kell 20:47

Muna on üks kõige lihtsamaid, odavamaid ja tervislikumaid toiduaineid üldse. Süües kasvõi päevas ühe muna, ergutad ja toniseerid oma keha. Munal ja munal on väga suur vahe. Kui ostate muna, veenduge, et oleks orgaaniline muna. Kuna orgaanilised munad on oranžimad, see näitab, et muna on looduslik ja tervislik, samuti kõva munakoor.

  • Tugevdab immuunsust - tugevdab lisaks südant, luid. Lapsed peaksid sööma vähemalt ühe muna päevas.
  • Hea kolesterool - muna sisaldab küll kolesterooli, kuid mitte inimesele kahjulikku. "HEA" kolesterool seob liigse kolesterooli ning transpordib selle maksa, kus toimub ümbertöötlemine või organismist väljutamine. Kui "head" kolesterooli on vähe, võidutseb "halb" , ladestudes veresoonte seintes, tekitades lupjumist. Liigne kolesterool vähendab veresoonte võimet sünteesida elutähtsaid aineid nagu  näiteks lämmastikoksiidi, mis väldib lupjumist ja on lõõgastava toimega.
  • Vähendab riski haigestuda südame - ja veresoonkonnahaigustesse.
  • B- Vitamiini sisaldus - igapäevaselt vajalikud inimeste normaalseks ainevahetuses, ja rakkude kasvu tagamisel.
  • Ilus nahk ja juuksed ning hea silmanägemine - tänu B2, B5 ja B12-vitamiini sisaldusele.
  • B4 -Vitamiini sisaldus igapäevaselt vajalik enamiku organismide pea kõikide füsioloogiliste protsesside toimimiseks. Inimene saab seda toiduga soole mikrofloora poolt toodetuna ja sünteesib seda ka ise. Imendub peensooles aktiivse transpordina ja difusioonina. Imendumist pärsib liigne alkohol ja kohv, rohke suhkru tarbimine. Teatud osa imendunud B4-vitamiinist fosforüülub enterotsüütide membraanis fosfokoliiniks ja seda kasutatakse organismispetsiifiliste fosfolipiidide sünteesiks. Neid transpordivad vere lipoproteiinid. Koerakkudesse satub enamasti fosfokoliin. Peamised allikad: munakollane, kalamari, sardiinid, makrellid, kapsas. B4-vitamiini on vaja: fosfolipiidide (letsitiin) ja neuromediaatori atsetüülkoliini sünteesiks; müeliini ehituses; metioniini resünteesis; kolesterooli metabolismis. B 4 Vitamiini defitsiiti reeglina ei teki. Kui tarbida liigselt kohvi, alkoholi, musta teed ja ühekülgselt toituda, siis küll. Defitsiidi tunnused: rasva ladestumine maksa; hemorraagia; vererõhu tõus; ateroskleroosi süvenemine.
  • Vähendab stressi
  • Luteiini sisaldus - Leidub munarebus. Luteiini kasutatakse ravimite toimeainena kollatähni degeneratsiooni raviks; toimeviis on siiski ebaselge. Uusimad uuringud näitasid, et luteiini manustamine ka veel kõrges eas võib kollatähni degeneratsiooni ära hoida või leevendada. Nende leidude kontrollimiseks alustati 2008 uuringut AREDS II. Aastal 2010 näitas Wisconsin-Madisoni Ülikoolis tehtud 1800 naise uuring, et luteiini ja C-vitamiini manustamise abil saab naistel kae riski alandada. Luteiin on kloroplastide fotosüsteemide koostisosa. Ta tõhustab energia kasutamist ja avaldab kaitsvat toimet. Peale selle on ta õielehtedes ja viljades meelitusvärv. Inimesel on luteiin koos zeaksantiiniga hädavajalik nägemisel.
  • Vähendab keharasva - Inimesed, kes sõid 8 nädalat hommikuti muna - keedumuna, praemuna, omletti - vähenes keharasv hoides kõhtu kauem täis ja söögiisu vähenes.