Meditsiinidoktor Margus Annuk: kas kiire kehakaalu langetamine on ikka hea?

Meditsiinidoktor Margus Annuk: kas kiire kehakaalu langetamine on ikka hea?

Autor: Reilika Nestor 12.02.2019 kell 15:04

                                                                                

Mul on siiralt hea meel ning suurepärane võimalus tuua lugejateni Dr. Margus Annuki arvamuse kiirest kaalulangetamisest. Kuna kaalulangetamise teema on väga aktuaalne ning ajas ei muutu, vaid pigem tundub, et muutub aina olulisemaks ja tähtsamaks, küsisin arvamust arstilt. Alljärgnevalt avaldab Dr. Margus Annuk oma arvamuse selle kohta ning ka annab mõningad soovitused.

Artikli autor Margus Annuk on meditsiiniteaduste doktor, lõpetanud Tartu Ülikooli kehakultuuriteaduskonna kiitusega ning arstiteaduskonna ravieriala koos spordimeditsiini lisaerialaga. Ta on lõpetanud Uppsala Ülikooli meditsiiniteaduste doktori kraadiga ja on tegutsenud ravikehakultuuri instruktori, arst-õppejõu, dotsendi, professori, rahvusvahelise raviuuringufirma viitsepresidendina. Hetkel tegeleb ta uute ravimite ning ravimeetodite väljatöötamise ning sellega seonduvate uuringute korraldamisega. 

Margus: Üheks esmaseks, millele inimesed kehakaalu langetades mõtlevad, on välimus, teised aspektid kehakaaluga seonduvalt  tulevad päevakorda siis kui tervis on juba käest ära ja enesetunne kehv. Kaasaegse iluideaali järgi on kena inimene ikka sale või isegi alakaalus.

Kui jälgida meediat, siis kehakaalu langetamisest kirjutatakse nagu spordivõistuste tulemustest. Mida rohkem kaotataud kilogramme ajaühikus, seda suurem tunnustus. Lisatakse juurde enne ja pärast fotod, et kinnitada saavutatut.  

Siin tekib kohe küsimus, et kuhu nüüd nii kiire oli. Aastaid sai elatud selle koormaga ja lisakilosid kogutud grammhaaval. Ja nüüd äkki on nii kiire, et vaja mõõta tulemust päevade ja nädalatega.

Tahes tahtmata tuleb paralleel alkohooliku katsumusega pahest loobumisel (mõlemad nii söömine kui ka alkoholitarbimine on ju elustiil ja harjumustena osalt sarnased).  Kujutage ette, et alkohoolik teeb meediasündmuse, et saada tunnustust sellest, kui ta on suutnud 1 kuu kaine olla. Naljamehed võivad kinnitada, et alkoholist on jah kerge loobuda – asjaosalised on seda ise elus palju kordi teinud.

Ma arvan, et kehakaalu langetamise osas võiks „võistlusreeglid“ ümber teha. Piedestaalile võiks tõsta need, kes on aastaid tagasi kaalu langetanud ja suutnud seda pideva jälgimisega stabiilsena hoida. Edu saavutamiseks pole nad ideaalkaalu juurde kiirustanud, vaid jõudnud samm-sammult ja sinna pidama jäänud.

Miks ma nii arvan? Siin on kaks vastust. Esiteks, kiire kehakaalu langetamine pole organismile kasulik ja teiseks, kiirelt langetatud kaal kipub ka kiiremini taastuma.

Mis siis halba juhtub, kui me kiirelt kaalu langetame? Järsk kaalulangus on organismile suureks shokiks! See lööb segi organismi harjumuspärase toimimise, millega võivad kaasneda tõsised häired. Näiteks muutus organismi elektrolüütide sisalduses, mis on ülioluline eriti südame normaalseks tööks. Samuti tekivad probleemid vee ainevahetuses (dehüdratatsioon). Üheks silmaga nähtavaks probleemiks on naha lõtvus - nahk ei jõua nii kiirele keha mahu vähenemisele reageerida ja jääb  inetult rippuma. Lisaks võivad tekkida häired organite töös, kuna kiire rasvakadu sisikonnas viib organid uude asendisse, millega nad pole veel jõudnud kohaneda. Nii, et kiirel kaalulangetamisel on hulk riske. Tõsi, need kõik ei pruugi kõigil inimestel realiseeruda ja ka raskusastmed, millega need väljenduvad, on isikuti erinevad. Sagedamateks kaebusteks on väsimus, kõhukinnisus ja peavalud. Eriti hulluks võib asi minna siis, kui kaalulangetajal on kaasuvad haigused: diabeet, südameveresoonkonna haigused vms.

Üheks põhjuseks, miks kiirelt langetatud kaal sama kiirelt taastub, on see, et rakud saavad suure hoobi  energiadefitsiidist ja salvestavad selle oma mällu. Järgmisel korral, kui inimene normaalselt sööb, salvestatakse varud kiiremini ja intensiivsemalt, et võimalikuks defitsiidiks valmistuda.

Milline oleks siis sobilik kaalulangetamise kiirus? Arstid soovitavad vahemikku 0.5 kuni 1 kilogrammini nädalas. See sõltub kindlasti konkreetsest inimesest, tema kaasuvatest haigustest jne.

Sooviksin lõpetuseks veel lisada, et väga paljud üritavad kaalu langetada erinevate kaalulangetavate jookide ning imerohtudega. Need võivad olla küll efektiivsed, aga tervisele ohtlikud! Olen kuulnud väga palju erinevaid kaebusi, nagu näiteks iiveldus, kõhulahtisus, peapööritus, südamepekslemine jne.

Soovitan pigem leida rahu iseendas, veeta aega värskes õhus ja tervislikku toitumist.

Margus Annuk

Meditsiiniteaduste doktor (PhD)