Kartuli kasulikkus ja toiteväärtus

IStockPhoto

Kartuli kasulikkus ja toiteväärtus

Autor: Reilika Nestor 14.12.2014 kell 00:00

Kartul on väga töiselt loonud ajalugu. Kui algul ehtisid selle haruldase taime õied daamide tualette Euroopa kuningakodades, siis tänaseks on ta inimese üks põhilisi toiduaineid.

Kartul sisaldab 75-85% vett ning 15-25% kuivainet. Eesti kartulis on 10-20% tärklist, 1,3-2% valku, 0,1-0,2% rasva, 0,4-0,6% kiudainet ja 0,6-1,7% mineraalaineid (peamiselt rauda ja kaaliumit, natuke naatriumi). Vitamiinidest sisaldab kartul kõige rohkem C-vitamiini (10-30 mg 100 grammis) ning mõnevõrra vähem B-vitamiini. Inimene omastab 79-80% kartulis olevatest toitainetest. Et kartulist võimalikult palju toiteväärtuslikku kätte saada, tuleks seda süüa (keeta ja küpsetada) koos koorega. Kindlasti ei tasu aga süüa rohelise koorega kartuleid, kuna neis võib olla mürgiseid aineid. Ka kartuliidud sisaldavad mürgiseid ühendeid, mistõttu kauaks seisma jäänud kartuleid, millele on idud külge kasvanud, ei tasu enam süüa.

Kartulite kalorsus 100 grammi kohta:
Küpsetatud kartul / keedukartul: 62-100 kalorit, 0 grammi rasva.
Võiga ja peekoniga küpsetatud kartul: 200-205 kalorit, 10-11 grammi rasva.
Kartulikrõpsud / friikartulid: 300-320 kalorit, 16-22 grammi rasva.
Kartulipuder või ja piimaga / kartulisalat majoneesiga / kartulisalat õli ja äädikaga: 120-180 kalorit, 3-10 grammi rasva.