Foolhappe vajadus raseduse planeerimisel ning kõhubeebi esimestel elunädalatel

Foolhappe vajadus raseduse planeerimisel ning kõhubeebi esimestel elunädalatel

Autor: Reilika Nestor 28.04.2016 kell 10:25



Noored neiud ja sünnitusealised naised peaksid olema oma tervise suhtes väga tähelepanelikud. Nemad on uue elu otsesed edasikandjad. Rasedus kahekordistab ema organismi foolhappevajadust. Seemneraku ja munaraku kohtumisest saab alguse uus elu ja siis on ema organismis foolhapet vaja palju enam. Arenev loode saab vajalikud toitained ja vitamiinid ju ema kaudu. Ema foolhappemolekulid hõivatakse kõik kohe uue elu jaoks. Isegi lühiajaline foolhappevaegus ema organismis on loote kasvamisele ja arengule suur risk. Tulevane inimene vajab esimestest hetkedest alates väga palju uusi kvaliteetseid rakke. Vahel võib rasedus aga olla planeerimata üllatus. Kui ema organismis on raseduse tekkides juhuslikult vähe foolhapet, jääb loode oma elu alguses kohe halba seisu. Tõsisemal juhul võib foolhappevaegus saada isegi loote hukkumise põhjuseks. Et uue elu kujunemine ja areng kulgeks esimestest hetkedest alates ladusalt, peabki loode olema soodsas foolhapperikkas keskkonnas. Seega on foolhappe küllaldane hulk organismis väga oluline, kui plaanitakse rasestumist, aga ka siis, kui see on ootamatult juhtunud.

Foolhappevaeses keskkonnas on uute rakkude moodustumine pidurdatud. Raseduse esimesed 28 päeva on üliolulised, sest siis kujunevad pea- ja seljaaju ning nende luulised katted, teiste organsüsteemide alged ja ka jäsemed. Kõige haavatavam on tulevase inimese närvisüsteem, sest selle rakuline areng algab esimesena.

Defitsiidi tunnused:

  •     ärrituvus
  •     kõhulahtisus
  •     mälu nõrgenemine
  •     kasvupeetus
  •     suunurkade haavandid
  •     keelepõletik
  •     suur-punalible aneemia
Kestev foolhappedefitsiit põhjustab ka homotsüsteinuuriat.

Päevane foolhappe vajadus
  • kõik sünnitusealised naised 400 μg foolhapet päevas,
  • kõik riskirühma naised 4000 μg foolhapet päevas 4 nädalat enne rasestumist ja 12 esimese rasedusnädala vältel.
  • ei tee liiga terve raseduse vältel kui ka peale rasedust foolhappe manustamine.

Foolhapet saame näiteks kätte

100 g toidu kohta foolhappe sisaldus mikrogrammides

  • nisuidud 1250
  • maksa-kartulikotletid 330
  • keedetud uba 330
  • paprika – hiina kapsa salat 391
  • maksastrooganov 260
  • porrulauk 220
  • värsked maasikad 194
  • värsked herned (kaunata) 170
  • salatipõhi erinevatest lehtköögiviljadest 130
  • värskekapsa-apelsinisalat 69

 

Allikas Tartu Ülikooli Kliinikum